zondag 15 maart 2009

Bibliotheek 2.0 : bereidheid tot verandering

Het einde van de 23 dingen komt in zicht. Laatste opdracht via het electronisch leerplatform luidt : verdiep je via artikels over bibliotheek 2.0 en schrijf er je gedachten over neer. Hieronder volgen een paar losse bedenkingen die ervoor mij 'uitsprongen'.

Via het blog Wo'Writer http://www.wowter.nl/blog/labels/Bibliotheek%202.0.html ( datum van 23 januari 2008) op het spoor gekomen van het eindwerk voor de bibliotheekschool Gent van Denis De Bruyne : 'Van long tail tot second life' hierin vond ik in het besluit interessante dingen ivm de praktische en concrete haalbaarheid van de 23 dingen in de Vlaamse bibliotheken.

Op Vimeo kwam ik dan weer terecht bij een video over de slotdiscussie bibliotheek 2.0 in de OB Deventer (oktober 2008) http://www.vimeo.com/1946388. Daar hoorde ik het eerste panellid iets heel wijs verkondigen : Er werd nl. op gewezen dat de eerste vereiste voor het beginnen met web2.0 het een feit is dat je web1.0 in orde moet zijn. (doordenker)

Grote stap voorwaarts vind ik gewoon dat we de veranderingen die er zitten aan te komen in de bibliotheekwereld al kunnen benoemen. Dat we kennis hebben genomen van ondermeer de 23 dingen en voorbeelden hebben gekregen van mogelijke toepassingen om onze bibliotheken meer 2.0 te maken. Ook weten we dat er aan de kar getrokken wordt. Kennis en inzicht zijn zowiezo altijd een stap vooruit in de goed richting.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten